Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Meningsfulde fællesskaber

Meningsfulde Fællesskaber er fundamentet for, hvordan Herning Kommune vil skabe fællesskaber. At sætte fokus på fællesskaber er at sætte fokus på forudsætningerne for, at alle børn og unge får mulighed for at lykkes. Strategien anviser en tydelig fælles retning for udvikling af fællesskaber for børn og unge i dagtilbud, skoler og sociale institutioner. Dens formål er at udvikle fællesskaber af mangfoldighed. Gennem strategien skabes en fælles forståelse og et fælles grundlag for inklusionsarbejdet i Herning Kommune. 

På Brændgårdskolen arbejder vi for, at alle elever er en del af fællesskabet.

Vi arbejder ud fra barnets og den unges perspektiv; Følelser og oplevelser kan vi ikke tage fra barnet, men vi kan tænke andre tanker om det.

De voksnes rolle: Det er altid de voksnes ansvar.
Fagprofessionelle: Lærere, pædagoger, forældre og ledere indgår i samarbejde.

Et begreb, vi har også har fokus på, er uenighedsfællesskaber. Hermed menes, at ægte fællesskab ikke bygger på enighed, men på respekt for forskellighed. Retfærdighed betyder ikke, at alle får det samme. 
Retfærdighed betyder, at alle får det, de har behov for.

Som en del af arbejdet med at alle børn skal være en del af klassefællesskabet har vi et 'Mellemrum' og et 'Pusterum'.

Mellemrummet (trivselslokale for elever fra 3.-9. klasse)

Opladningsstation:

- Skemalagte pauser
- Ro efter en konflikt, ændringer o.lign.

Øverum:

- Samtaler om 'det, der fylder', motivation, følelser, tanker, adfærd, empati, kropssprog, håndtering af konflikter, kendskab til hjernen.
- Aftaler om, hvordan den enkelte kan indgå i fællesskabet i klassen
- Aftaler om særlige støttesystemer i klassen
- Aftaler/stilladsering om, hvordan dagen kan/skal se ud - dagsformen/deltagelsesmuligheder

Pusterummet (trivselslokale for elever fra 0.-2. klasse)

Overbliksgenerator:

- Piktogramkort der giver barnet overblik over skoledagen
- Hjælp og støtte til at komme i gang med skoledagen. Fx følger vi barnet op i klasser, sørger for at det kommer i gang samt at det ved, hvad det skal.
- Individelle skemaer med indlagte pauser m.m.

Opladningsstation:

- Skemalagte pauser
- Ro efter en konflikt, ændringer o.lign.

Øverum:

- Vi øver både individuelt og i klasseforum på at indgå i fællesskaber samt hvordan vi håndterer konflikter og taler til hinanden.

- Enkelte børn i kortere eller længere tid behov for at øve forskellige færdigheder som ro, overblik og koncentration.

- Dette gør vi ofte ved, at de i en periode går i skole i pusterummet.

- Opbygning af relationer, fx gennem legetræning.